Keď sa učitelia hraju...

10.11.2015 20:20

Nie, nedajte sa pomýliť názvom tohto článku. Nebude o učiteľoch, ktorí v sebe zrazu objavili driemajúce hravé deti, aj keď priznajme si, to čo sa nám podarilo prežiť vďaka projektu Erasmus+ bolo aj o hraní sa a vcítení sa do "kože žiakov". Jeho skutočným zámerom je opísať skúsenosti troch učiteliek Strednej odbornej školy obchodu a služieb na Budovateľskej ulici 32 v Komárne s metódou CLIL. Poďme ale pekne od začiatku. Každý učiteľ si kladie otázku ako lepšie učiť možno stokrát, ba aj tisíckrát počas svojej kariéry. Také sme boli a stále
sme aj my. Hľadali sme, skúšali, ako urobiť naše vyučovanie atraktívnym a hlavne zmysluplným pre žiakov. Vychádzali sme pri tom zo zamerania našej školy, ktorým sú obchod a služby. Chceli sme prepojiť vyučovanie odborných predmetov a anglického jazyka, nielen z dôvodu zvýšenia jazykovej úrovne žiakov, ale hlavne nechať žiakov prirodzene komunikovať aj mimo hodín anglického jazyka, ktorý je bezpochyby svetovým komunikačným prostriedkom obchodu, služieb, turizmu a financií. Vďaka účasti na kurze CLIL v ADC College v Londýne sme pochopili o čom metóda CLIL je, aké je postavenie učiteľa cudzieho jazyka a učiteľa ne-jazykových predmetov, ktorí ju používajú na svojich vyučovacích hodinách. Prvým krokom bolo stanoviť
si ciele, ktoré chceme dosiahnuť a na akých vyučovacích hodinách. Druhým krokom bolo rozdelenie úloh medzi učiteľom cudzieho jazyka a učiteľa predmetu, ktorý bude túto metódu používať. Učiteľ jazyka je zodpovedný za jazykovú správnosť hodiny CLIL a učiteľ predmetu za jeho obsahovú náplň. Kým sa obaja učitelia " zohrajú", prejde určitý čas, pretože každá takáto hodina si vyžaduje od oboch kvalitnú prípravu. Vďaka kurzu CLIL
a tiež aj výmene príkladov dobrej praxe s kolegami zo zúčastnených krajín sme začali používať na hodinách CLIL interaktívne pomôcky ako napríklad QUIZLET, Podcasts, Padlet, Kahoot.it a mnohé iné. Ich prednosťou je ich nenáročnosť, schopnosť zaujať, zabaviť a hlavne naučiť. Sú vhodné nielen na prezentáciu učiva, opakovanie, či upevňovanie, ale taktiež aj získanie spätnej väzby. Na konci každej vyučovacej hodiny, alebo tematického celku si kladieme otázku, či sa nám podarilo splniť stanovené ciele. Vďaka metóde CLIL môžeme
potvrdiť, že kvalita ovládania cudzieho jazyka a schopnosť v ňom komunikovať sa výrazne zlepšila.

Čo dodať na záver? Sme presvedčení, že metóda CLIL je tá správna cesta pri skvalitnení výučby cudzieho jazyka. To čo sa začalo ako hra troch učiteliek v ADC College v Londýne, zmenilo pozitívne charakter
a smerovanie štýlu výučby cudzích jazykov na našej škole.