Blog

VYHODNOTENIE ŽIACKYCH DOTAZNÍKOV

30.11.2015 22:29

VYHODNOTENIE ŽIACKYCH DOTAZNÍKOV O
METÓDE CLIL NA ODBORNÝCH PREDMETOCH EKONOMIKA, PODNIKOVÁ EKONOMIKA,
BANKOVNÍCTVO - SEMINÁR A ANGLICKOM JAZYKU

Žiaci študijných odborov obchodná akadémia a obchodné a informačné služby - medzinárodné obchodné vzťahy absolvovali od januára do novembra 2015 spolu 52 hodín, kde vyučujúce aktívne využívali metódu CLIL.

Cieľom dotazníka bolo zistiť kvalitu vyučovacích hodín prostredníctvom metódy CLIL, kvalitu jazykovej prípravy na hodinách anglického jazyka a zlepšenie úrovne ovládania anglického jazyka po absolvovaní väčšieho počtu hodín CLIL v anglickom jazyku na odborných predmetoch. Žiaci vypĺňali dotazníky po každej hodine, ktorú absolvovali. Z dotazníka vyplýva, že až 75% žiakov považuje hodiny CLIL za výborné a 21% za veľmi
dobré. Tieto údaje vyjadrujú vysokú kvalitu hodín CLIL. Nakoľko hodiny CLIL na odborných predmetoch boli odučené v anglickom jazyku, len 42% žiakov si učivo zapamätalo na hodine a 38% si učivo muselo zopakovať doma. Všetok výučbový materiál sa nachádza na webovej stránke projektu www.clil7.webnode.sk, sociálnej sieti FACEBOOK a stránke SCOOP.IT. Žiaci oceňujú možnosť pracovať s týmito materiálmi aj v rámci domácej prípravy. Pred každou hodinou CLIL na odbornom predmete a zároveň aj po nej prebiehala jazyková príprava žiakov na základe podkladov, ktoré pripravili všetky členky tímu. Až 85% žiakov uvádzalo, že jazyková príprava im veľmi pomohla na hodine odborného predmetu a 12% žiakov uviedlo, že jazyková príprava im pomohla dosť. Tieto údaje sú dôkazom dôležitosti jazykovej prípravy žiakov a učiteľov odborných predmetov, pretože účinná spolupráca učiteľov cudzieho jazyka a odborných predmetov vedie k správnemu a efektívnemu osvojeniu si cudzieho jazyka. Na základe dotazníkov je zrejmé, že správne aplikovaná metóda CLIL vedie k výraznému zlepšeniu ovládania cudzieho jazyka, čo uvádza až 84% opýtaných žiakov. Všetky materiály sú interaktívne, dostupné v elektronickej podobe, ale učiteľ si ich môže podľa potreby vytlačiť a pracovať s nimi v papierovej podobe. Táto možnosť je dôležitá, pretože pomalé internetové pripojenie, alebo menej výkonné počítače spomaľujú prácu na hodine, čo uviedlo ako negatívum 19% žiakov. Pozitívnym aspektom dotazníka je zistenie, že až 81% žiakov nezaznamenalo žiadne negatíva na hodinách CLIL. Medzi pozitíva žiaci uviedli možnosť používať anglický jazyka na odborných predmetoch, čo znamená, že žiaci si uvedomujú dôležitosť ovládania odbornej terminológie v anglickom jazyku pre ich budúce profesie. Okrem iného žiaci vysoko pozitívne hodnotili aj interaktívne materiály a rôzne jazykové hry.

Vyhodnotený dotazník: https://uloz.to/xKm5b4zg/vyhodnotenie-dotaznika-ziakov-rtf


Ako na to - PADLET a KAHOOT

28.11.2015 21:53

Témou tohto blogu bude ďalšia hodina CLIL v predmete bankovníctvo - seminár. Počas vyučovacej hodiny, ktorej témou bola Banková sústava vyučujúca využila dva interaktívne programy - KAHOOT a PADLET a žiaci si zároveň precvičovali aj čítanie s porozumením.

Vyučovacej hodine predchádzala jazyková príprava žiakov na hodinách anglického jazyka, kde sa učiteľka sústredila na nácvik slovnej zásoby a správnej výslovnosti.

V úvode hodiny vyučujúca uviedla ciele hodiny v PREZI. Hodina bola rozčlenená na niekoľko častí. Prvá časť bola venovaná rozvoju čítania s porozumením. Na stenách triedy boli umiestnené rôzne definície. Žiaci dostali materiál, na ktorom sa nachádzali krátke názvy a ich úlohou bolo prečítať si všetky definície na stenách a priradiť im správne názvy. Žiaci voľne diskutovali vo dvojiciach, alebo v menších skupinách. Po skončení tejto aktivity nasledovala spätná väzba. Žiaci priraďovali správne názvy k definíciám na interaktívnej tabuli na PADLET-e.  Všetok učebný materiál použitý na vyučovacej hodine bol uložený na interaktívnej tabuli PADLET, čo je jeho nespornou výhodou, pretože umožňuje učiteľovi mať všetko prehľadne uložené na interaktívnej tabuli. Práca s PADLET-om je veľmi jednoduchá a rýchla, učiteľ si tam môže uložiť rôzne dokumenty, videofilmy, odkazy na rôzne webové stránky a pár kliknutiami si otvorí tú časť, ktorú práve potrebuje pre prácu na hodine. Ďalším pozitívnym aspektom je skopírovanie jeho webovej adresy napríklad do spoločnej skupiny na FB pre žiakov, ktorí môžu s týmto materiálom pracovať doma v rámci zadania domácej úlohy, alebo ďalšieho štúdia. Padlet umožní vkladanie množstva materiálu a zároveň aj jeho vytlačenie či publikovanie vo formáte PDF.

Pre spestrenie spätnej väzby vyučujúca využila prácu s KAHOOT. Učiteľ pripraví ľubovoľný počet otázok a možné odpovede do KAHOOT, vygeneruje prístupové heslo pre žiakov, ktorí sa pomocou neho prihlásia do hry. Žiaci môžu súťažiť medzi sebou individuálne, alebo v skupinách. Po spustení hry musia kliknúť v časovom limite na správnu odpoveď. Hra okamžite vyhodnotí všetky odpovede a na monitore sa zobrazia informácie o tom, ktorá odpoveď bola správna, počet správnych a nesprávnych odpovedí a celkové poradie súťažiaich.

V závere vyučovacej hodiny sa učiteľka vrátila opäť k práci na PADLET-e, kde sa nachádzal ďalší materiál - priraďovanie anglických slov k obrázkom.

Žiakom sa hodina veľmi páčila a hra KAHOOT mala najväčší úspech. Všetok učebný materiál, s ktorým žiaci a učiteľka pracovali na hodine majú žiaci k dispozícii v spoločnej FB skupine a môžu sa k nemu kedykoľvek vrátiť a neskôr ho použiť na opakovanie tematického celku.



Vyhodnotenie dotazníka o potrebách zamestnávateľov

17.11.2015 19:22


VYHODNOTENIE DOTAZNÍKA O POTREBÁCH ZAMESTNÁVATEĽOV

Žiaci študijného odboru obchodná akadémia na SOŠ OaS - KSzSzI v Komárne absolvujú povinnú dvojtýždňovú odbornú prax v treťom a vo štvrtom ročníku. Cieľom odbornej praxe je spájanie teoretických poznatkov s praktickými. Počas odbornej praxe žiaci pracujú u reálnych súkromných podnikateľských subjektoch, prípadne v inštitúciách štátnej správy. Cieľom dotazníka bolo zmapovať potreby zamestnávateľov ohľadne ich budúcich zamestnancoch. Prostredníctvom našich študentov sme oslovili podnikateľské subjekty a inštitúcie štátnej správy o vyplnenie dotazníka. Dotazník vyplnilo 50 respondentov prevažne drobný podnikatelia, menšie obchodné spoločnosti ale aj Daňový úrad, Mestský úrad Komárno, a obecné úrady z okolitých dedín.

Z dotazníka vyplýva, že potenciálny zamestnávatelia sú spokojný s teoretickými zručnosťami našich žiakov, avšak nie sú veľmi spokojný s ich praktickými zručnosťami, viac ako polovica zamestnávateľov si nemyslí, že žiaci sú po absolvovaní strednej školy pripravený potrebám trhu práce. Medzi najdôležitejšie zručnosti ich budúcich zamestnancov zaradili zodpovednosť, vlastné rozhodovanie a flexibilitu. Pre  zamestnávateľov má najvyššiu hodnotu schopnosť spolupráce a komunikácia v štátnom aj cudzom jazyku. 76% respondentov má obchodné/pracovné styky so zahraničnými partnermi a pri styku s nimi využívajú cudzie jazyky, hlavne maďarský jazyk, anglický jazyk a nemecký jazyk. Z toho titulu je pre 58% respondentov prioritou znalosť cudzieho jazyka pri výbere zamestnanca pre svoju spoločnosť/inštitúciu. 83% respondentov je presvedčený o dôležitosti znalosti cudzieho jazyka, ak sa chcú študenti uplatniť na trhu práce. Zarážajúce však je, že 72% respondentov si myslí, že školy nie sú schopné naučiť žiakov plynule komunikovať cudzím jazykom.  78% respondentov je presvedčený o tom, že ten, kto sa chce naučiť plynule cudzí jazyk, musí navštevovať súkromné jazykové školy, prípadne využiť súkromné doučovanie. Z toho vypláva, že školy by mali venovať väčšiu pozornosť výučbe cudzích jazykov na stredných školách, využívať efektívne inovačné metódy vyučovania, zavádzať moderné formy a využiť rôzne aktivizujúce metódy. Jednou z týchto metód je aj metóda CLIL, ktorá poskytuje priestor pre výučbu jazyka cez nejazykový predmet. Vďaka tomu sa žiaci učia jazyk nie len na hodinách cudzieho jazyka ale aj na iných predmetoch. Komunikácia v cudzom jazyku patrí medzi prioritné potreby trhu práce a úlohou stredných odborných škôl je na to žiakov pripraviť.

Dotazník a jeho vyhodnotenie: https://uloz.to/xK3VL7Ui/vyhodnotenie-dotaznika-o-potrebach-zamestnavatelov-pdf

Ukážková hodina CLIL

17.11.2015 18:15

Metóda CLIL na vyučovacej hodine  podniková ekonomika

Cieľom metódy CLIL je zvýšiť úroveň ovládania cudzieho jazyka žiakov a to jeho používaním mimo klasických " jazykových " hodín. Žiaci študijných odborov obchodné a informačné služby - medzinárodné obchodné vzťahy a obchodná akadémia na Strednej Odbornej škole obchodu a služieb - Kereskedelmi és Szolgáltaóipari Szakközépiskola na Budovateľskej ulici 32 v Komárne sa prostredníctvom tejto metódy vzdelávajú
v anglickom jazyku na hodinách Ekonomiky, Podnikovej ekonomiky a Bankovníctva - seminár od prvého ročníka. Vďaka účasti na školení CLIL v ADC College v Londýne v rámci projektu Erasmus+ sme získali
množstvo nápadov, ako realizovať hodiny CLIL. Na základe našich skúseností sme pripravili hodinu CLIL na tému COINS/MINCE vo vyučovacom predmete Podniková ekonomika, ktorú viedli dve učiteľky: učiteľka podnikovej ekonomiky a učiteľka anglického jazyka, ktoré mali rozdielne úlohy počas vyučovacej hodiny, ale zároveň navzájom spolupracovali a dopĺňali sa. Cieľom vyučovacej hodine bolo osvojenie si slovnej zásoby v anglickom jazyku na tému COINS a zároveň aj rozvoj čitateľskej gramotnosti. Na začiatku vyučovacej hodiny učiteľka položila niekoľko otázok v anglickom jazyku, napr. : Why do people need money? What are the forms of money? Žiakom pri odpovediach pomáhala učiteľka anglického jazyka, ktorej úlohou bolo monitorovať
prácu žiakov s "jazykom" počas celej vyučovacej hodiny a v prípade potreby naviesť na gramaticky a lexikálne správnu odpoveď . Nasledovala práca s programom QUIZLET. QUIZLET je program, ktorý výrazne uľahčuje
prácu učiteľa napríklad pri nácviku slovnej zásoby. Ponúka množstvo aktivít a praktických funkcií, ako napríklad vytváranie vlastných tried, študijných záložiek a materiálov. Po vytvorení študijného materiálu je možné jeho zdieľanie medzi žiakmi a následná kontrola splnených úloh. Práca s QUIZLETOM trvala asi 10 minút, počas ktorých učiteľka anglického jazyka prezentovala potrebnú slovnú zásobu formou tzv. FLASHCARDS ( slovenské a anglické výrazy spolu so správnou výslovnosťou) a funkcie LEARN ( učiteľ má možnosť voľby či majú žiaci prekladať slovenské výrazy do anglického jazyka, alebo naopak ). Pri funkcii LEARN určite padne vhod aj možnosť voľby DON´T KNOW ( ak žiak nevie, klikne na DON´T KNOW a zobrazí sa mu správna odpoveď, ktorú
len skopíruje). Nasledovala práca v dvoch tímoch. Úlohou žiakov bolo prečítať si v powerpointovej prezentácii 8 faktov o minciach. Dva fakty boli nepravdivé. Jednotliví členovia tímov diskutovali po anglicky o možných správnych odpovediach. Komunikačné frázy na vyjadrenia názoru, súhlasu, nesúhlasu, alebo tzv. fillers" ( výrazy, ktorými v komunikácii získavame čas napríklad na premýšľanie ) si žiaci precvičili na predchádzajúcich hodinách anglického jazyka a zároveň mali možnosť k nahliadnutiu prezentáciu PREZI, ktorú predtým používali na ich osvojenie. Pri určovaní správnych odpovedí sa tímy striedali a za každú správnu odpoveď získali 10 bodov. V prípade nesprávnej odpovede žiaci stratili všetky dosiaľ získané body a museli začať od začiatku s nulovým ziskom. Túto časť hodiny, ktorá trvala približne 15 minút viedla učiteľka podnikovej ekonomiky, kým učiteľka anglického jazyka pomáhala žiakom pri správnom používaní jazyka. V ďalšej časti žiaci individuálne pracovali s programom QUIZLET, kde sa " testovali" prostredníctvom funkcie TEST, do
akej miery si osvojili slovnú zásobu. Výhodou tejto funkcie je aj možnosť vytlačiť testy pre žiakov, ak učiteľ nechce, alebo nemá možnosť, aby žiaci pracovali pri počítačoch samostatne. Ďalšou výhodou je zadanie typov úloh, ktoré chceme aby sa v teste objavili a možnosť tvorby stále nových testov na rovnakú slovnú zásobu. Záver vyučovacej hodiny patril spätnej väzby. Žiaci boli rozdelení do menších skupín a navzájom sa po anglicky
rozprávali čo zaujímavé sa na vyučovacej hodine naučili. Spôsob, ako sa pýtať a odpovedať žiaci nacvičovali už predtým na hodine anglického jazyka. Vďaka metóde CLIL používanej na vyučovacích hodinách odborných predmetov sa úroveň ovládania anglického jazyka u našich žiakov neustále zlepšuje. Prispieva k tomu aj práca so zaujímavým a efektívnym programom QUIZLET, ktorý nielen naučí, ale hlavne žiakov baví.


Keď sa učitelia hraju...

10.11.2015 20:20

Nie, nedajte sa pomýliť názvom tohto článku. Nebude o učiteľoch, ktorí v sebe zrazu objavili driemajúce hravé deti, aj keď priznajme si, to čo sa nám podarilo prežiť vďaka projektu Erasmus+ bolo aj o hraní sa a vcítení sa do "kože žiakov". Jeho skutočným zámerom je opísať skúsenosti troch učiteliek Strednej odbornej školy obchodu a služieb na Budovateľskej ulici 32 v Komárne s metódou CLIL. Poďme ale pekne od začiatku. Každý učiteľ si kladie otázku ako lepšie učiť možno stokrát, ba aj tisíckrát počas svojej kariéry. Také sme boli a stále
sme aj my. Hľadali sme, skúšali, ako urobiť naše vyučovanie atraktívnym a hlavne zmysluplným pre žiakov. Vychádzali sme pri tom zo zamerania našej školy, ktorým sú obchod a služby. Chceli sme prepojiť vyučovanie odborných predmetov a anglického jazyka, nielen z dôvodu zvýšenia jazykovej úrovne žiakov, ale hlavne nechať žiakov prirodzene komunikovať aj mimo hodín anglického jazyka, ktorý je bezpochyby svetovým komunikačným prostriedkom obchodu, služieb, turizmu a financií. Vďaka účasti na kurze CLIL v ADC College v Londýne sme pochopili o čom metóda CLIL je, aké je postavenie učiteľa cudzieho jazyka a učiteľa ne-jazykových predmetov, ktorí ju používajú na svojich vyučovacích hodinách. Prvým krokom bolo stanoviť
si ciele, ktoré chceme dosiahnuť a na akých vyučovacích hodinách. Druhým krokom bolo rozdelenie úloh medzi učiteľom cudzieho jazyka a učiteľa predmetu, ktorý bude túto metódu používať. Učiteľ jazyka je zodpovedný za jazykovú správnosť hodiny CLIL a učiteľ predmetu za jeho obsahovú náplň. Kým sa obaja učitelia " zohrajú", prejde určitý čas, pretože každá takáto hodina si vyžaduje od oboch kvalitnú prípravu. Vďaka kurzu CLIL
a tiež aj výmene príkladov dobrej praxe s kolegami zo zúčastnených krajín sme začali používať na hodinách CLIL interaktívne pomôcky ako napríklad QUIZLET, Podcasts, Padlet, Kahoot.it a mnohé iné. Ich prednosťou je ich nenáročnosť, schopnosť zaujať, zabaviť a hlavne naučiť. Sú vhodné nielen na prezentáciu učiva, opakovanie, či upevňovanie, ale taktiež aj získanie spätnej väzby. Na konci každej vyučovacej hodiny, alebo tematického celku si kladieme otázku, či sa nám podarilo splniť stanovené ciele. Vďaka metóde CLIL môžeme
potvrdiť, že kvalita ovládania cudzieho jazyka a schopnosť v ňom komunikovať sa výrazne zlepšila.

Čo dodať na záver? Sme presvedčení, že metóda CLIL je tá správna cesta pri skvalitnení výučby cudzieho jazyka. To čo sa začalo ako hra troch učiteliek v ADC College v Londýne, zmenilo pozitívne charakter
a smerovanie štýlu výučby cudzích jazykov na našej škole.


Nové trendy vo vyučovaní cudzích jazykov

10.11.2015 20:17

Tím učiteľov Strednej odbornej školy obchodu a služieb - Kereskedelmi és Szolgáltatóipari Szakközépiskolaa na Budovateľskej ulici 32 v Komárne sa zúčastnil v rámci projektu Erasmus+; Kľúčová akcia KA1 - Vzdelávacia mobilita jednotlivcov, dvojtýždňového kurzu - Clil and Language Integrated Learning ( Integrované vyučovanie obsahu a jazyka ), ktorý organizovala vzdelávacia inštitúcia ADC College v Londýne v termíne od 12. do 23. októbra 2015.  Cieľom kurzu bolo sprostredkovať metódu CLIL, ktorá integruje vyučovanie cudzieho jazyka a vyučovanie predmetu. V prípade našej školy využívame túto metódu v odborných predmetoch: Bankovníctvo
- seminár a Podniková ekonomika. V budúcnosti chceme túto metódu využívať aj v iných predmetoch, aby sa žiaci lepšie a efektívnejšie pripravili na život v zjednotenej Európe. Metóda CLIL má mnoho výhod, ktoré uľahčujú žiakom osvojenie si cudzieho jazyka, pretože ho používajú v reálnom a zmysluplnom kontexte. Učitelia, ktorí sa zúčastnili kurzu získali mnoho praktických rád a inšpiratívnych odporúčaní ako pracovať
s touto metódou. Prvý týždeň bol venovaný základným aspektom metódy CLIL: Čo je to CLIL?; Komunikácia v triede; Práca s rôznymi materiálmi a jazyková podpora; Komunikačný jazyk v CLIL triede; Používanie podcastov a online materiálov; CLIL aktivity; CLIL vyučovacie hodiny. Témami druhého týždňa boli: Oprava chýb a získavanie spätnej väzby; Kognitívne zručnosti; Diferencované vyučovanie; Komunitné vyučovanie;
Hodnotenie; Plánovanie vyučovacích hodín; Krátke otvorené hodiny a Workshopy,
kde si mohli prakticky vyskúšať jednotlivé aktivity, s ktorými sa oboznámili počas kurzu. Nespornou výhodou boli aj hodiny zamerané na zlepšenie jazykových zručností, ktoré boli zaujímavé aj tým, že sa tematicky dotýkali  rôznych aspektov kultúry a spoločenského života Veľkej Británie. Učitelia sa takýmto spôsobom dozvedeli mnoho o Veľkej Británii a zároveň získali širokú paletu zaujímavých aktivít, ktoré môžu následne využívať vo svojej pedagogickej práci. Lektori ADC College veľmi efektívne a s ohľadom na kultúrne špecifiká jednotlivých účastníkov kurzu zostavili celý program a jednotlivé aktivity. Okrem učiteľov našej školy sa kurzu zúčastnili aj učitelia so Španielska, Nemecka a Rakúska. Spoločné a neformálne rozhovory sme využili na výmenu skúseností, príkladov dobrej praxe a vzájomnú inšpiráciu. Vznikli tu priateľstvá a položili sa základy budúcej spolupráce v spoločných
projektoch eTwinning a Erasmus+.


EURÓPSKY DEŇ JAZYKOV 2015

07.10.2015 00:00

 

V dňoch 22.9.-02.10.2015 sa na našej škole oslavoval Deň Jazykov z iniciatívy Rady Európy. Cieľom tohto dňa je zábavnou formou podnietiť žiakov, aby sa učili viac jazykov a aby chápali rôznorodosť jazykov ako prostriedok pochopenia multikultúrnych rozdielov. Vyučujúce anglického, nemeckého a francúzkeho jazyka pripravili v rámci vyučovacích hodín zábavné aktivity ako napríklad Guess, who I am? / Hádaj, kto som. Dvaja žiaci mali na čele nalepené názvy povolaní a kladením otázok ostatným žiakom ich museli uhádnuť.

The hot seat! / Horúce kreslo. Pri tejto aktivite sedeli oproti sebe dvojice žiakov. Jedna dvojica sedela chrbtom k tabuli a druhá dvojica tvárou k tabuli. Na tabuli boli napísané slová, ktoré žiaci sediaci tvárou k tabuli museli opísať a tí, čo sedeli chrbotm zase naopak uhádnuť.

Medzi žiakmi veľmi obľúbená hra Sharades / Šarády, preverila vedomosti žiakov z oblasti britskej a americkej kinematografie. (1.A OA/OIS, 2.A OA/OIS, 3.A OA/KZ).

Základným predpokladom osvojenia si cudzích jazykov je zdokonaľovať sa v počúvaní s porozumením. Žiaci si mali možnosť cibriť svoj sluch prostredníctvom pesničky Everything at Once od speváčky Lenka, pôvodom z Českej republiky. Text pesničky je plný prídavných mien a z toho je výbornou pomôckou aj na rozširovanie slovnej zásoby. Pri počúvaní prvej strofy, žiaci spájali prídavné mená s obrázkami zvierat a predmetov, na ktoré sa vzťahovali. V druhej strofe museli dopisovať chýbajúce slová. V tretej časti žiaci dostali na kartičkách prídavné mená a počas počúvania pesničky sa museli postaviť, keď počuli slovo opačného významu ako na svojej kartičke. V poslednej časti žiaci stvárňovali slová textu prostredníctvom pantomímy a ostatní ho museli uhádnuť. V závere vyučovacej hodiny žiaci pracovali s interaktívnou tabuľou - čítanie podľa obrázkov.

Na hodine nemeckého jazyka vládla veľmi uvoľnená a hravá atmosféra. Žiaci súťažili v tímoch, riešili zábavné úlohy zamerané na rozvoj schopnosti koncentrácie a slovnej zásoby. Žiaci pracovali s rôznymi slovníkmi a obrázkovým materiálom. Novinkou tohtoročného Európskeho dňa jazykov bola aj ukážková hodina francúzskeho jazyka. Žiaci sa zábavnou formou naučili základné pozdravy a frázy. S prekvapením zistili, koľké už poznajú a preto si mohli osvojiť aj náročnejšie komunikačné frázy.

Čítať správy tohto blogu je možné aj cez RSS kanál.