Ukážková hodina CLIL

17.11.2015 18:15

Metóda CLIL na vyučovacej hodine  podniková ekonomika

Cieľom metódy CLIL je zvýšiť úroveň ovládania cudzieho jazyka žiakov a to jeho používaním mimo klasických " jazykových " hodín. Žiaci študijných odborov obchodné a informačné služby - medzinárodné obchodné vzťahy a obchodná akadémia na Strednej Odbornej škole obchodu a služieb - Kereskedelmi és Szolgáltaóipari Szakközépiskola na Budovateľskej ulici 32 v Komárne sa prostredníctvom tejto metódy vzdelávajú
v anglickom jazyku na hodinách Ekonomiky, Podnikovej ekonomiky a Bankovníctva - seminár od prvého ročníka. Vďaka účasti na školení CLIL v ADC College v Londýne v rámci projektu Erasmus+ sme získali
množstvo nápadov, ako realizovať hodiny CLIL. Na základe našich skúseností sme pripravili hodinu CLIL na tému COINS/MINCE vo vyučovacom predmete Podniková ekonomika, ktorú viedli dve učiteľky: učiteľka podnikovej ekonomiky a učiteľka anglického jazyka, ktoré mali rozdielne úlohy počas vyučovacej hodiny, ale zároveň navzájom spolupracovali a dopĺňali sa. Cieľom vyučovacej hodine bolo osvojenie si slovnej zásoby v anglickom jazyku na tému COINS a zároveň aj rozvoj čitateľskej gramotnosti. Na začiatku vyučovacej hodiny učiteľka položila niekoľko otázok v anglickom jazyku, napr. : Why do people need money? What are the forms of money? Žiakom pri odpovediach pomáhala učiteľka anglického jazyka, ktorej úlohou bolo monitorovať
prácu žiakov s "jazykom" počas celej vyučovacej hodiny a v prípade potreby naviesť na gramaticky a lexikálne správnu odpoveď . Nasledovala práca s programom QUIZLET. QUIZLET je program, ktorý výrazne uľahčuje
prácu učiteľa napríklad pri nácviku slovnej zásoby. Ponúka množstvo aktivít a praktických funkcií, ako napríklad vytváranie vlastných tried, študijných záložiek a materiálov. Po vytvorení študijného materiálu je možné jeho zdieľanie medzi žiakmi a následná kontrola splnených úloh. Práca s QUIZLETOM trvala asi 10 minút, počas ktorých učiteľka anglického jazyka prezentovala potrebnú slovnú zásobu formou tzv. FLASHCARDS ( slovenské a anglické výrazy spolu so správnou výslovnosťou) a funkcie LEARN ( učiteľ má možnosť voľby či majú žiaci prekladať slovenské výrazy do anglického jazyka, alebo naopak ). Pri funkcii LEARN určite padne vhod aj možnosť voľby DON´T KNOW ( ak žiak nevie, klikne na DON´T KNOW a zobrazí sa mu správna odpoveď, ktorú
len skopíruje). Nasledovala práca v dvoch tímoch. Úlohou žiakov bolo prečítať si v powerpointovej prezentácii 8 faktov o minciach. Dva fakty boli nepravdivé. Jednotliví členovia tímov diskutovali po anglicky o možných správnych odpovediach. Komunikačné frázy na vyjadrenia názoru, súhlasu, nesúhlasu, alebo tzv. fillers" ( výrazy, ktorými v komunikácii získavame čas napríklad na premýšľanie ) si žiaci precvičili na predchádzajúcich hodinách anglického jazyka a zároveň mali možnosť k nahliadnutiu prezentáciu PREZI, ktorú predtým používali na ich osvojenie. Pri určovaní správnych odpovedí sa tímy striedali a za každú správnu odpoveď získali 10 bodov. V prípade nesprávnej odpovede žiaci stratili všetky dosiaľ získané body a museli začať od začiatku s nulovým ziskom. Túto časť hodiny, ktorá trvala približne 15 minút viedla učiteľka podnikovej ekonomiky, kým učiteľka anglického jazyka pomáhala žiakom pri správnom používaní jazyka. V ďalšej časti žiaci individuálne pracovali s programom QUIZLET, kde sa " testovali" prostredníctvom funkcie TEST, do
akej miery si osvojili slovnú zásobu. Výhodou tejto funkcie je aj možnosť vytlačiť testy pre žiakov, ak učiteľ nechce, alebo nemá možnosť, aby žiaci pracovali pri počítačoch samostatne. Ďalšou výhodou je zadanie typov úloh, ktoré chceme aby sa v teste objavili a možnosť tvorby stále nových testov na rovnakú slovnú zásobu. Záver vyučovacej hodiny patril spätnej väzby. Žiaci boli rozdelení do menších skupín a navzájom sa po anglicky
rozprávali čo zaujímavé sa na vyučovacej hodine naučili. Spôsob, ako sa pýtať a odpovedať žiaci nacvičovali už predtým na hodine anglického jazyka. Vďaka metóde CLIL používanej na vyučovacích hodinách odborných predmetov sa úroveň ovládania anglického jazyka u našich žiakov neustále zlepšuje. Prispieva k tomu aj práca so zaujímavým a efektívnym programom QUIZLET, ktorý nielen naučí, ale hlavne žiakov baví.