Vyhodnotenie dotazníka o potrebách zamestnávateľov

17.11.2015 19:22


VYHODNOTENIE DOTAZNÍKA O POTREBÁCH ZAMESTNÁVATEĽOV

Žiaci študijného odboru obchodná akadémia na SOŠ OaS - KSzSzI v Komárne absolvujú povinnú dvojtýždňovú odbornú prax v treťom a vo štvrtom ročníku. Cieľom odbornej praxe je spájanie teoretických poznatkov s praktickými. Počas odbornej praxe žiaci pracujú u reálnych súkromných podnikateľských subjektoch, prípadne v inštitúciách štátnej správy. Cieľom dotazníka bolo zmapovať potreby zamestnávateľov ohľadne ich budúcich zamestnancoch. Prostredníctvom našich študentov sme oslovili podnikateľské subjekty a inštitúcie štátnej správy o vyplnenie dotazníka. Dotazník vyplnilo 50 respondentov prevažne drobný podnikatelia, menšie obchodné spoločnosti ale aj Daňový úrad, Mestský úrad Komárno, a obecné úrady z okolitých dedín.

Z dotazníka vyplýva, že potenciálny zamestnávatelia sú spokojný s teoretickými zručnosťami našich žiakov, avšak nie sú veľmi spokojný s ich praktickými zručnosťami, viac ako polovica zamestnávateľov si nemyslí, že žiaci sú po absolvovaní strednej školy pripravený potrebám trhu práce. Medzi najdôležitejšie zručnosti ich budúcich zamestnancov zaradili zodpovednosť, vlastné rozhodovanie a flexibilitu. Pre  zamestnávateľov má najvyššiu hodnotu schopnosť spolupráce a komunikácia v štátnom aj cudzom jazyku. 76% respondentov má obchodné/pracovné styky so zahraničnými partnermi a pri styku s nimi využívajú cudzie jazyky, hlavne maďarský jazyk, anglický jazyk a nemecký jazyk. Z toho titulu je pre 58% respondentov prioritou znalosť cudzieho jazyka pri výbere zamestnanca pre svoju spoločnosť/inštitúciu. 83% respondentov je presvedčený o dôležitosti znalosti cudzieho jazyka, ak sa chcú študenti uplatniť na trhu práce. Zarážajúce však je, že 72% respondentov si myslí, že školy nie sú schopné naučiť žiakov plynule komunikovať cudzím jazykom.  78% respondentov je presvedčený o tom, že ten, kto sa chce naučiť plynule cudzí jazyk, musí navštevovať súkromné jazykové školy, prípadne využiť súkromné doučovanie. Z toho vypláva, že školy by mali venovať väčšiu pozornosť výučbe cudzích jazykov na stredných školách, využívať efektívne inovačné metódy vyučovania, zavádzať moderné formy a využiť rôzne aktivizujúce metódy. Jednou z týchto metód je aj metóda CLIL, ktorá poskytuje priestor pre výučbu jazyka cez nejazykový predmet. Vďaka tomu sa žiaci učia jazyk nie len na hodinách cudzieho jazyka ale aj na iných predmetoch. Komunikácia v cudzom jazyku patrí medzi prioritné potreby trhu práce a úlohou stredných odborných škôl je na to žiakov pripraviť.

Dotazník a jeho vyhodnotenie: https://uloz.to/xK3VL7Ui/vyhodnotenie-dotaznika-o-potrebach-zamestnavatelov-pdf